pátek 3. května 2013

Olgoj chorchoj


Olgoj chorchoj je mytický mongolský červ, žijící v poušti Gobi. I když existuje mnoho lidí, kteří tvrdí, že olgoje viděli, neví se, jestli tento tvor je skutečný.

O
lgoj má vypadat jako přerostlá žížala, která je dlouhá asi 0,5 – 1,5m. Dokáže člověka zabít i na vzdálenost 6m. Při útoku změní barvu z narůžovělé na krvavě červenou. Byl viděn pouze v červnu a červenci, kdy se zahrabává do písku. Při pohybu se neplazí dopředu, ale koulí se do strany. Jsou dvě teorie, jak olgoj zabíjí svou oběť – buď ji zabije elektrickým výbojem, nebo na ni vystříkne svůj jed, který dokáže prý rozleptat i kov.

Žádný z vědců olgoje nikdy nespatřil, ale Mongolové v něj silně věří a bojí se i vyslovit jméno tohoto stvoření. Jedna legenda tvrdí, že muž vstoupil do jurty a na zemi byl olgoj. Proto popadl ocelový kotlík, olgoje jím přikryl a vytáhl ho ven. Kotlík prý byl ale rozleptán kyselinou. Vše, co s ním přišlo do styku, prý zežloutlo, proto se tvrdí, že červa přitahuje žlutá barva. 

V roce 1990 se vydala česká výprava pátrat po olgojovi, vrátila se ale s nepořízenou. Po červu se také rozhodla pátrat americká expedice v čele s Ing. Mackerlem. Po utáboření se v poušti měl Ing. Mackerle podivný sen: "Byl jsem na písečné duně, ze které jsem měl nepříjemný pocit, a přede mnou vylezl z písku olgoj chorchoj. Otočil jsem se a utíkal pryč, ale on mi skočil na záda. Ucítil jsem hroznou bolest..., a probudil jsem se. Oddechl jsem si, že to byl jenom sen, ale bolest přetrvávala dál. Na zádech jsem si nahmatal velkou bouli. Vzbudil jsem našeho lékaře a ten se vyděsil, protože jsem měl na zádech dlouhou podlitinu plnou krve." Po těle se mu začaly dělat modřiny, otekly mu nohy, stále krvácel pod kůži a srdce mělo zpomalený rytmus. Vydali se proto vlakem na zpáteční cestu, kde se setkali s ruskou léčitelkou. Ta po přiložení rukou na postižená záda vykřikla bolestí. Dostala prý hroznou ránu. Lékaři se nijak nevyjádřili a označili jeho zdravotní potíže za možné selhání organismu. Podlitiny se časem vstřebaly, ale jsou zachyceny na filmovém pásu. 







zpracovala Kristýna Makarovová